Evaluarea neuropsihologică a dezvoltării cu instrumentul NEPSY
NEPSY este un instrument complex de evaluare a dezvoltării neuropsihologice a copiilor preșcolari și școlari, cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani. În cadrul Centrului PsihArt, specialistul format în acest tip de evaluare este Psih.Carmen Comșa
NEPSY este un instrument flexibil, ce permite evaluarea a cinci domenii funcționale cognitive. Bateria cuprinde 27 de teste neuropsihologice, ce oferă detalii despre performanța pe fiecare domeniu de dezvoltare și a factorilor care pot contribui la un anumit deficit primar sau secundar:
Atenție/ Funcții Executive
Limbaj
Funcții Senzoriomotorii
Procesare Vizuospațială
Memorie și Învățare
In functie de aria de dezvoltare, evaluarea vizeaza:
Atentia si functiile executive
Atentia: reglarea vigilentei, atentia selectiva, mentinerea atentiei, atentia distributiva
Functiile executive: abilitatile de planificare, flexibilitatea strategiilor, abilitatea de a inhiba sau rezista impulsurilor, distractorilor, memoria de lucru
Limbajul
Procesarea fonologica (abilitatea de a repeta cuvinte fara sens, de a Intelege instructiunile, de a numi rapid, de a avea fluenta verbala)
Capacitatea de a produce secvente orale ritmice
Functionarea senzorio-motorie
Abilitatea de procesare a informatiei tactile, producerea de miscari repetitive si secventiale, abilitatea de imitare a pozitiilor mainii
Procesarea vizuo-spatiala
Abilitatea de a sintetiza informatiile intr-un intreg cu sens si de a le reprezenta mintal, abilitatea de a discrimina intre obiecte, abilitatea de a intelege relatiile existente Intre obiecte, abilitatea de a reproduce sau copia un model, abilitatea de a rezolva probleme nonverbale
Memoria si invatarea
Memoria: memoria de scurta durata, memoria de lunga durata
Invatarea: tulburari de invatare
In functie de varsta copilului si ariile de dezvoltare investigate, sunt necesare 2-5 sedinte de evaluare.
Materialele utilizate în timpul testării sunt interesante și atrăgătoare, iar sarcinile sunt variate și inedite, majoritatea copiilor fiind motivați și interesați de activitățile din timpul testării.
Înainte de aplicarea testelor, evaluatorul va realiza o scurtă anamneză cu ajutorul părinților, interviu care are ca scop identificarea istoricului de dezvoltare al copilului, preferințele acestuia, scopul evaluării, evenimentele sau factorii de mediu care pot afecta funcționarea copilului și un scurt interviu cu copilul.
După caz, se poate opta pentru o evaluare de bază sau una extinsă, prin aplicarea unui segment de testare sau a întregii baterii de teste.
Deoarece este o evaluare complexă, ale cărei rezultate și concluzii vor indica performanța abilităților, în comparație cu media copiilor de aceeași vârstă, factorii cei mai importanți sunt reprezentați de motivație, capacitatea de menținere a atenției în sarcină și a cooperării.
Așadar, pentru copiii mici, pentru copiii cu deficit de atenție, leziuni cerebrale sau alte diagnostice specifice, administrarea testelor va fi distribuită în mai multe sesiuni de evaluare, pe o perioadă relativ restrânsă de timp.
Majoritatea subtestelor NEPSY sunt scurte, această modificare rapidă de ritm ajutând la menținerea interesului copilului și amână apariția senzației de plictiseală sau de oboseală.
Rezultatele evaluării sunt cotate și interpretate, raportul oferind informații referitoare la performanța pe fiecare arie, recomandări pentru intervenție și sunt discutate cu familia sau personalul educațional care este interesat sau implicat în evaluare.
Avantaje:
Categorie extinsă de vârstă (3-12 ani)
Complexitate
Modalități de testare flexibile, în funcție de nevoile copilului
Indicatori clari pentru rezultate și standardizare
Subteste focusate pe identificarea particularităților fiecărui domeniu de dezvoltare
De exemplu, un scor mic al performanței pe un subtest al domeniului Memorie și Învățare poate sugera o problemă specifică (doar a memoriei de scurtă durată sau doar pe reactualizarea informațiilor) și nu una generală, a întregului domeniu. Specificitatea ajută în identificarea obiectivelor ulterioare și stimulării adecvate a abilităților pe ariile deficitare.
Materiale de testare prietenoase
Dezavantaje:
Perioadă mai lungă de testare, comparativ cu alte tipuri de evaluare