Evaluare psihologica copii si familie
Evaluare psihologică la copii – pentru evaluarea dezvoltării cognitive, emoționale și comportamentale
Evaluarea psihologică a copiilor este un proces complex care se face doar de către specialiștii în sănătate mintală. Scopul este acela de a verifica diferite aspecte ale dezvoltării pe plan cognitiv, emoțional și comportamental. Sunt utilizate instrumente psihologice specifice pentru diverse tulburări sau aspecte ce țin de personalitate. Acest lucru se face pentru a înțelege cât mai mult și mai bine felul în care se dezvoltă copilul, dar și de ce apar anumite afecțiuni cognitive sau emoționale și probleme de comportament.
Testele de evaluare psihologică a copiilor ajută foarte mult la identificarea posibilelor probleme de dezvoltarea ce se află într-un stadiu incipient, dar nu numai. Cu cât are loc mai repede testul psihologic la copii, cu atât se poate începe mai repede intervenția pentru a preveni probleme mai serioase pe termen lung. În urma acestuia, clinicianul are un tablou clinic foarte clar care îi permite să conceapă un plan de intervenție personalizat, adaptat la nevoile copilului.
Teste psihologice pentru copii – pentru înțelegerea dezvoltării și problemelor copiilor
Testarea psihologică pentru copii poate ajuta la formularea unui diagnostic corect atunci când există suspiciuni privind tulburări sau condiții specifice precum tulburările de spectru autist, ADHD, tulburări de comportament sau de anxietate. Un diagnostic precis este esențial pentru ca acel copil să primească tratamentul adecvat prin tehnici terapeutice pentru copii. Mai mult, în urma evaluării psihologice a copiilor se oferă recomandări privind tipuri potrivite de psihoterapie pentru copii și adolescenți – dacă este cazul.
Testele psihologice pentru copii sunt necesare și pentru urmărirea progresului, deoarece este important ca intervenția să se adapteze nevoilor schimbătoare ale copilului. Atelierele de dezvoltare personală pentru copii pot completa evaluarea și intervenția timpurie, fiind o resursă valoroasă pentru bunăstarea copilului.
Orice proces terapeutic al copilului incepe cu o evaluare psihologica care implica atat copilul cat si parintii. Atunci cand va ganditi sa faceti o evaluare psihologica a copilului, este bine sa stiti ca presupune de regula cinci sedinte si puteti urmari urmatoarele arii:
- evaluarea starii psihoemoționale;
- evaluare neuropsihologică;
- evaluarea dinamicii familiale;
- evaluarea capacitatilor cognitive si neurocognitive;
- evaluarea dezvoltarii la nivel motric si psihomotric;
- evaluarea limbajului;
- evaluarea personalitatii;
- evaluarea stilului de invatare si a motivatiei scolare;
- evaluarea coeficientului de inteligenta;
- evaluarea abilitatilor sociale;
In completarea chestionarelor aplicate parintilor si a testelor aplicate copilului, evaluatorul realizeaza un psihodiagnostic experiential, evaluand ariile de interes prin activitati potrivite varstei copilului (desen, joc, povesti, joc de rol, etc.)
Pentru consiliere parentala și consiliere/psihoterapie de familie procesul de evaluare poate avea o structura diferita. Sedintele se vor derula in functie de formarea psihologului si obiectivele Dvs. specifice.
Etapele evaluarii psihologice
Teste folosite in evaluarea psihologica
- Bateria de evaluare neuropsihologică la copii 3-12 ani (NEPSY)
- Instrument de identificare a problemelor psihologice ale copiilor cu varsta intre 9-12 ani – Millon Pre-Adolescent Clinical Inventory, M-PACI
- Test de evaluare IQ- Standard Progressive Matrices Raven (6 – 80 ani)
- Test de evaluare IQ- Coloured Progressive Matrices Raven (3 ani 9 luni – 11 ani)
- Test de evaluare a sanatatii psihologice si emotionale a copiilor – Testul Desenul Persoanei (peste 3 ani)
- Test pentru identificarea modului in care copilul isi reprezinta relatiile dintre membrii familiei si a tipului de legaturi emotionale dintre acestia- Testul Desenul Familiei (peste 3 ani)
- Teste de completare de povesti in vederea identificarii nevoilor psihologice ale copilului, a principalelor conflicte interioare manifeste sau latente, a modului de relationare si raportare la mediul inconjurator- Testul Fabulelor Duss, Testul de Aperceptie Tematica pentru Copii (C.A.T.) – (3-10 ani)
- MASC – Multidimensional Anxiety Scale for Children – Screening multi-dimensional al nivelului de anxietate pe criterii simptomatologice conform DSM-IV-TR (8-19 ani)
- CDI – Child Depression Inventory – Instrument consacrat în evaluarea depresiei la copii- Maria Kovacs (7-19 ani)
- DDST II – Denver Developmental Screening Test – Instrument consacrat în detectarea potenialelor probleme de dezvoltare ale copiilor (0-6 ani)
Testimoniale
In primul rand, am reusit sa il intelegem mai bine pe M., sa il ``descifram`` si sa vedem ca in spatele gesturilor, actiunilor, cuvintelor si in general al intregului comportament se ascund intotdeauna stari, sentimente si emotii. Anumite aspecte le intuiam numai, dar cu ajutorul psihologului si a evaluarii psihologice ne-au fost mult mai clare. In plus, am aflat lucruri interesante, de un real folos pentru noi in intelegerea fiului nostru.
Apoi, am inteles inca o data, rolul nostru de parinti in evolutia si viata lui M. si ce anume din comportamentul nostru l-a influentat in mod negativ. Stim ce am facut bine si de asemenea stim si unde am gresit. Aspecte cum ar fi timpul petrecut impreuna, incurajarile pentru incercari, laudele potrivite, o mai mica importanta acordata rezultatelor scolare, etc. au capatat o valoare mult mai mare acum.
Si nu in ultimul rand, poate cel mai important pentru noi a fost sa stim ceea se trebuie schimbat pentru o dezvoltare cat mai armonioasa a lui M., din toate punctele de vedere. Schimbarile pe care le-am facut in viata de familie ( incluzandu-i aici si pe bunici ) cat si in comportamentul nostru vedem ca au un impact pozitiv si ne dau sperante ca suntem pe drumul cel bun, fapt confirmat si la o intalnire ulterioara cu doamna psiholog Ana Maria Mintici.