Evaluare psihologica copii si familie

Orice proces terapeutic al copilului incepe cu o evaluare psihologica care implica atat copilul cat si parintii. Atunci cand va ganditi sa faceti o evaluare psihologica a copilului, este bine sa stiti ca presupune de regula cinci sedinte si puteti urmari urmatoarele arii:

  • evaluarea starii psihoemoționale;
  • evaluarea dinamicii familiale
  • evaluarea capacitatilor cognitive si neurocognitive.
  • evaluarea dezvoltarii la nivel motric si psihomotric.
  • evaluarea limbajului.
  • evaluarea personalitatii.evaluarea stilului de invatare si a motivatiei scolare.
  • evaluarea coeficientului de inteligenta
  • evaluarea abilitatilor sociale

In completarea chestionarelor aplicate parintilor si a testelor aplicate copilului, evaluatorul realizeaza un psihodiagnostic experiential, evaluand ariile de interes prin activitati potrivite varstei copilului (desen, joc, povesti, joc de rol, etc.)

Pentru consiliere parentala și consiliere/psihoterapie de familie procesul de evaluare poate avea o structura diferita. Sedintele se vor derula in functie de formarea psihologului si obiectivele Dvs. specifice.

 

Etapele evaluarii psihologice

Sedinta intai
Intrevedere intre parinti si psiholog (in absenta copilului), in care se realizeaza anamneza – se discuta istoricul copilului si al familiei in context social. Psihologul consiliaza parintii referitor la temerile si asteptarile pe care le au.
Sedintele 2-3-4
3 intrevederi - poate varia in functie de amploarea evaluarii
Doua sedinte de evaluare propriu-zisa in diada psiholog-copil. A treia sedinta se desfasoara atat cu copilul cat si cu parintii pentru a observa dinamica familiala. Ordinea lor este variabila.
Sedinta de concluzii
Urmatorul pas este sedinta de consiliere la care sunt invitati doar parintii. Vom discuta rezultatele evaluarii, pronosticurile si vom dezbate directiile de urmat, modalitatile de dezvoltare a ariilor problematice, si de valorificare a resurselor.

Teste folosite in evaluarea psihologica

  • Instrument de identificare a problemelor psihologice ale copiilor cu varsta intre 9-12 ani – Millon Pre-Adolescent Clinical Inventory, M-PACI
  • Inventar de evaluare a a caracteristicilor de personalitate si a tulburarilor clinice pentru adolescenti(varsta 13-19 ani) – Millon Adolescent Clinical Inventory, MACI
  • Test de evaluare IQ- Standard Progressive Matrices Raven (6 – 80 ani)
  • Test de evaluare IQ- Coloured Progressive Matrices Raven (3 ani 9 luni – 11 ani)
  • Test de evaluare a sanatatii psihologice si emotionale a copiilor – Testul Desenul Persoanei (peste 3 ani)
  • Test pentru identificarea modului in care copilul isi reprezinta relatiile dintre membrii familiei si a tipului de legaturi emotionale dintre acestia- Testul Desenul Familiei (peste 3 ani)
  • Teste de completare de povesti in vederea identificarii nevoilor psihologice ale copilului, a principalelor conflicte interioare manifeste sau latente, a modului de relationare si raportare la mediul inconjurator- Testul Fabulelor Duss, Testul de Aperceptie Tematica pentru Copii (C.A.T.) – (3-10 ani)
  • MASC – Multidimensional Anxiety Scale for Children – Screening multi-dimensional al nivelului de anxietate pe criterii simptomatologice conform DSM-IV-TR (8-19 ani)
  • CDI – Child Depression Inventory – Instrument consacrat în evaluarea depresiei la copii- Maria Kovacs (7-19 ani)
  • DDST II – Denver Developmental Screening Test – Instrument consacrat în detectarea potenialelor probleme de dezvoltare ale copiilor (0-6 ani)

Testimoniale